Foto: © Palestina Solidariteit, vernielde dorp Birem.
In het noorden van Israël zijn een aantal steden met een gemengd Palestijns-joodse bevolking. Vaak worden deze steden aangehaald als een voorbeeld van vreedzame co-existentie, maar dat is vooral een vorm van wensdenken.
De afgelopen drie decennia heeft Israël namelijk zijn inspanningen om ‘de gemengde steden’ te ‘verjoodsen’ vooral uitgevoerd in de vorm van een religieuze uitputtingsslag. Ultra-orthodoxen in de Westbank werden gelokt door plaatselijke gemeentebesturen en aantrekkelijke financieringsvoorwaarden om een ‘bruggenhoofd’ te worden in de gemengde steden.
Tijdens de escalatie van geweld in mei van dit jaar werden Palestijnen in deze steden gedood, maar aan de andere kant waren het ook Palestijnen die overgingen tot geweldpleging. Synagogen en yeshiva’s (joodse scholen) werden in brand gestoken en er waren vernielingen op archeologische sites. Wat uiteraard tot grof geschut leidde in Israëlische media.
De oorzaak van deze vormen van geweldpleging werden echter onderbelicht. De komst van joodse extremisten in wat ‘gemengde steden’ worden genoemd, hebben de spanningen tussen joden en Palestijnen hoog doen oplopen. Joodse gemeenschappen proberen Palestijnen uit hun huizen proberen te verjagen. Fysieke aanvallen van Palestijnen op joden moeten niet uitgelegd worden als een vorm van antisemitisme, maar als een drang tot zelfbehoud – zo oordeelde zelfs een Israëlische rechtbank.
De vernielingen op archeologische sites hebben eveneens een diepere achtergrond. Archeologie wordt gebruikt om Palestijnse inwoners te verdrijven. We zien dat in Silwan, maar ook in de oude stad Lod/Lydda. In die stad is men al vanaf de jaren vijftig bezig om het Palestijnse erfgoed uit te wissen. Toen werden straatnamen verjoodst. Nu is er woede over de opening van een nieuw museum dat alleen het joodse verleden van de stad wil belichten.
In Akko werden de bezittingen van de joodse investeerder Jeremias aangevallen, omdat ook hij erop uit is Palestijnen uit hun woningen te verdrijven. Palestijnen zouden afbreuk doen aan zijn luxehotel er vlakbij. Archeologisch is er in Akko aandacht voor de kruisvaarders, maar niet voor een belangrijke archeologische Palestijnse laag uit de 18de en 19de eeuw.
Gebaseerd op het artikel van Jonathan Cook in De Intifada van de Eenheid, Nederlands Palestina Komitee 2021, P 59-65, van dit dossier.